3D Revue pluSpack - první seznámení 

   ATSOR alias Rostislav Býček
   http://freeweb.coco.cz/atsor/animace.htm
   Tento článek lze volně šířit jen se svolením šéfredaktora.

 

Obsah

plusPack1
Coolpowers2
Material Generator

Mesh Forge
Primal Particles
Zpět

 

plusPack1

Tak se mi dostalo do rukou zajímavé cédéčko od firmy Caligari. Nejedná se o trueSpace, ale o Caligari plusPack1. Na první pohled Vás upoutá velmi tlustý dvacetičtyřstránkový booklet (manuál) doslova napěchovaný do krabičky CD. Po vložení vlastního CD vás trochu zklame, že obsahuje pouze 150 MB dat, ale věřte mi že tak málo těchto dat na dnešní dobu opravdu stojí za to! Proč tady ale píšu o množství dat na CD? Viděl jsem totiž i CD s produktem Caligari trueSpace 4 a to kromě vlastního software obsahuje i velmi mnoho videí, které vytvořili lidé právě v trueSpace. Proto jsem u plusPacku, s kterým můžete dělat parádní věci, očekával několik ukázkových videí, aby se mohl člověk před začátkem vlastní tvorby trochu nabažit tím, co za chvíli bude umět sám udělat. No, ale každopádně to plusPacku neubírá na jeho opravdovém kouzlu, s kterým vám bude závidět každý váš kamarád grafik.

Co tedy tento software (nebo spíše pluginy?) nabízí? Především pro majitele TS3 a TS3.1 upgrade na TS3.2, čímž získáte novější keyframe editor (podle mě mohl být lepší, ale hodně lidem se líbí), pár drobností okolo renderingu (renderování „drátového" modelu do AVI, renderování části obrazovky… ale nejsem si jist jestli to už nebylo i ve trojce). Asi to nejhlavnější co získáte je podpora OpenGL, čímž pokud máte slušný grafický akcelerátor, můžete plynule pracovat s vyrenderovanou scénou pomocí tohoto rozhraní. Dále se v manuálu píše o 3-7x zrychlení na MMX procesorech, ale to jsem nějak nezaznamenal. Bohužel jsem ani nemohl vyzkoušet OpenGL, protože nemám grafický akcelerátor.

GoUP

Coolpowers2
To hlavní, kvůli čemu jsou fronty v obchodech, jsou však povedené TSX pluginy. První jsou COOLPOWERS2. Tento plugin slouží k vytváření všelijakých netradičních objektů. Obsahuje 12 různých nástrojů, pomocí kterých můžete vytvářet následující 3D věci (objekty):
  • kamení
  • vlasy
  • zemský povrch
  • objekt formovaný podle bump bitmapy
  • vrtule
  • speciální rozptýlené světlo (raytracer má ale potom pekelně hodně práce)
  • a mnoho dalšího.

GoUP

Material Generator
Dalším pluginem je MATERIAL GENERATOR. Taky jste se kolikrát pomocí ručního nastavování snažili "trefit" sklo, umělou hmotu nebo kovový povrch a pořád se vám výsledek nezdál? Nyní je to vše jednoduché, vyberete materiál jaký chcete, a máte ho. Kromě toho tento plugin pracuje i s procedurálními texturami, takže můžete mnohem pohodlněji vytvářet dřevěné, mramorové nebo žulové povrchy. Samozřejmě můžete jednoduše měnit vlastnosti všech materiálů.

GoUP

Mesh Forge
Docela zajímavým je i plugin MESH FORGE. Slouží k rozmanitému deformování jakýchkoliv objektů. Objekt můžete zohýbat, můžete ho zeštíhlit v pase nebo naopak, můžete mu doslova zakroutit krkem, nebo z něj udělat kousek chvějícího se rosolu. Na výběr máte přímo v pluginu základní objekty, ale není problém vybrat si jakýkoliv jiný objekt, třeba sousedovo Porsche a udělat mu z něj hromádku zohýbaného zmačkaného realisticky vypadajícího šrotu. S tímto nástrojem si opravdu užijete hodně legrace a vaše animace už nikdy nebudou vypadat tak strnule jako když vám po obrazovce poskakují dvě jinak neměnné krychle.

GoUP

Primal Particles
Posledním plugin je můj favorit. PRIMAL PARTICLES. Částicové efekty. Je libo parádní výbuch kdy kolem vás proletí hromada trosek, nebo kouř realisticky se šířící za letící raketou která zatáčí, nebo dům který se sesype a ještě kolem sebe udělá závoj z prachu, nebo pěknou vodní fontánku, nebo sněžení či déšť, nebo…? Těch nebo by mohl být ještě alespoň tisíc. Při výbuchu, nebo toku částic můžete ovlivňovat takřka vše. Velikost částic, jejich tvar (doslova můžete nechat z nebe padat trakaře), jejich energii kterou můžete různě rozložit do všech směrů, směr a sílu větru, která působí na částice, sílu gravitace, výšku stropu a polohu podlahy od kterých se částice mohou odrážet nebo naopak pohlcovat. Teď mě napadla animace s prasklou trubkou v koupelně jak se voda odráží od stěn. To vše jde udělat. jen budete potřebovat trošku výkonnější počítač. Na P233 se dá docela slušně pracovat, ale chtělo by to něco výkonnějšího.

V příštích článcích rozebereme jednotlivé TSX pluginy. Máte se na co těšit!

GoUP

[copyright.htm]